Terug naar nieuwsoverzicht

Themabijeenkomst Vecon

Geen reacties

De leerlingen uit vwo 4 van de Vecon Business School hebben zich tijdens een themabijeenkomst gebogen over de toekomst van de ‘fysieke winkel’ in Nederland. Een online winkel als Bol.com zorgde al voor de nodige beweging in het winkellandschap. Sinds online giganten als Amazon (VS), AliExpress (China) en Wish (China) zich in toenemende mate ook op de Nederlandse markt richten, heeft ons online koopgedrag een extra ‘boost’ gekregen. Zijn er nog kansen voor die Nederlandse winkelier met een winkelpand in een doorsnee winkelstraat in Nederland?

Na een korte uiteenzetting van de te nemen hobbels werd er ingezoomd op de instrumenten die elke ondernemer, dus ook een winkelier, tot zijn beschikking heeft. Als je scherp kijkt, zijn er ook nog steeds wel kansen voor de Nederlandse winkelier. Focus op service, als onderdeel van het instrument Product, zowel voor de aankoop en na de aankoop (garantie), is iets waarmee de Nederlandse winkelier zich kan onderscheiden. Zorg ervoor dat personeel inhoudelijk zeer goed op de hoogte is van de producten die worden verkocht. Verder werden een aantrekkelijke presentatie en beleving benadrukt als te onderscheiden elementen. Als je dit goed en in samenhang aanbiedt, dan is er (nog) steeds een marktsegment dat bereid is daar iets meer voor te betalen i.p.v. via een webwinkel te kopen, waarbij je 2 maanden moet wachten omdat het product uit China komt.

Geplaatst 9 maart 2020