Dagopening

 


Wil je de dagopeningen een nieuw impuls geven of wil je een herstart maken met de dagopeningen dan kunnen de ondersteunende links van de oase een waardevolle aan- of invulling zijn.

Informatie Oase nieuwe jaar: 2021

Week 41: Bangmakerij?
Wanneer is iets bangmakerij en wanneer moet je het serieus nemen? ‘Die eenzame weg moet je in het donker niet nemen,’ zegt je moeder. Zou het echt zo gevaarlijk zijn?
‘Roken is dodelijk,’ staat er op een pakje sigaretten. Is dat niet wat overdreven? Bangmakerij, zeggen sommige mensen over de risico’s van Covid-19. Ondertussen is de pandemie in landen als de VS (eerst), Brazilië en India (later) wel uit de hand gelopen. En er zijn in eigen land heel wat gevallen bekend van Long Covid: ziektegevallen waarbij mensen na een jaar nog dagelijks de gevolgen van de ziekte ondervinden…
Bluffen om de ander bang te maken. Een gruweldaad stellen om af te schrikken. Terreurgroepen maken er gebruik van. Ook op school kunnen leerlingen geterroriseerd worden. Soms heel slinks via sociale media.
‘Je gaat eraan als je je bek opendoet.’ Hoeveel impact heeft zoiets?
Een greep uit de onderwerpen die komende week aan bod komen.
  • Het gedicht gaat over monsters die je bang kunnen maken. Als kind denk je dat ze onder je bed liggen, naarmate je ouder wordt gaat het vooral om figuurlijke monsters.
  • Er zijn een hoop dingen in het leven die ons potentieel bang kunnen maken. En het wordt allemaal ‘verkocht’ bij winkel De Bangmakerij, waar het verhaal over gaat.
  • Hoe zorg je ervoor dat je niet onnodig bang bent, maar wel voorzichtig? Het is een uitdaging waar de Joodse gemeenschap dagelijks voor staat. Ann-Maria deelt in de rubriek Wereldreligies haar dilemma’s.
  • Test bij de doe-opdracht hoe alert uw leerlingen reageren als zij een blinddoek op hebben.
  • Jacky komt volledig overstuur In de klas. Ze blijkt te zijn bedreigd.
  • In de Bijbel rubriek onder andere het verhaal van Eva, de appel en de slang. Naar welke stem luister je, als ze elkaar tegenspreken? Het gaat ook over de Assyrische legerleider van koning Sanherib, die dacht te weten hoe hij de vijand bang kon maken. Maar daar bleek de vijand niet gevoelig voor te zijn.
  • In de rubriek Bijbel & wereld aandacht voor goedbedoelde waarschuwingen en wijze raad. Je vindt ze terug in de Bijbel en je krijgt ze vaak van mensen uit je omgeving. Hoe serieus neem je ze? Ook gaat het over hoe moeilijk het is om angst de kop in te drukken. Maar je kunt het wel proberen. Bijvoorbeeld door tegen jezelf te zeggen: ‘Wees niet bang’. Woorden die ook veelvuldig in de Bijbel voorkomen.
  • Als je gedrag van mensen wilt veranderen, is een positieve benadering meestal effectiever dan bangmakerij. Nudging heet dat. Liesbeth Gijsbers legt in de rubriek Wereld uit hoe het werkt. Sarah stelt vast dat grote veranderingen in de geschiedenis vaak zijn begonnen door mensen die niet zwichtten voor initimidatie.
  • Hannah vertelt in de jongeren rubriek dat zij niet lang na hoefde te denken toen zij een uitnodiging voor de HPV-prik ontving. Maar ze hoort liever niet teveel meningen van anderen over het onderwerp. En Jasmijn heeft altijd de grootste lol in spookhuizen. Bang zijn kan dus ook leuk zijn!
Week 42+43: Who cares?
Een thema over ‘de werken van barmhartigheid’ in Matteüs 25. Matteüs schetst het contrast tussen mensen: tussen degenen die hulpeloze medemensen helpen en degenen die onverschillig zijn en blijven.
Het gaat dus deze week over onverschilligheid en de tegenhanger: betrokkenheid, aandacht, zorgzaamheid. Soms is die betrokkenheid er vanzelf. En soms moet er een beroep gedaan worden op iemands verantwoordelijkheidsgevoel. Natuurlijk kun je niet de sores van de hele wereld op je nemen. Het kan best eens gezond zijn om te denken: ‘Zoek het zelf maar uit, dat is jouw probleem!’ Maar als iedereen altijd zo denkt, krijg je een harde samenleving waarin het gaat om ‘ieder voor zich’. En om: ‘wie dan leeft, die dan zorgt’. De wereld is een stuk mooier als mensen aandacht hebben voor elkaar en bereid zijn om een handje uit te steken.
Een greep uit de onderwerpen die komende week aan bod komen.
  • Deze week gaat het gedicht over al die mensen die wachten op zorg. Misschien wachten ze wel op uw leerling(en)!
  • Het verhaal gaat over een vis op het droge, happend naar lucht. Alle dieren hebben commentaar, maar alleen de teckel helpt.
  • Van jongs af aan leren Joodse kinderen om de wereld een beetje beter te maken. Anne-Maria vertelt er in de rubriek Wereldreligies over.
  • Al anderhalf jaar speelt de zorg een onmisbare rol in de samenleving. Welke boodschap willen uw leerlingen zorgmedewerkers meegeven? Bij de doe-opdracht maken ze een spandoek.
  • In de klas krijgt Djordy een kop soep van mevrouw Boon. Daar is hij heel blij mee.
  • In de Bijbel rubriek leest u dit keer eigentijdse verhalen geïnspireerd door Jezus’ werken van barmhartigheid.
  • Je kunt vanuit je geloof in actie komen voor mensen in de knel. In de rubriek Bijbel & wereld gaat het onder meer over jongerendiaconaten. Ook is er aandacht voor stichting ‘De Eenzame Uitvaart’, die zich inzet voor een waardig afscheid voor mensen die alleen zijn.
  • Waarom komt hulp bij de ene ramp sneller op gang dan bij de andere? Mijke legt het uit in de rubriek Wereld, aan de hand van het nummer The saints are coming. En François stond voor een dilemma toen er midden in de nacht bij hem werd aangebeld.
  • In de jongeren rubriek vertelt Marie-Julie dat ze vindt dat er niet altijd goed gezorgd wordt voor mensen die in Nederland wonen. En Fleur vraagt zich af wat ze belangrijker vindt: heel veel vrienden, of een paar vrienden die écht om je geven?



Je bent uniek:

 

Vooroordelen:

Duurzaamheid:

Migranten:

 


Klik hier voor nog meer inspiratie voor de dagopeningen.

Heb jij een bijdrage in de vorm van tekst of filmpje? Laat het weten!