Dagopening

 


Wil je de dagopeningen een nieuw impuls geven of wil je een herstart maken met de dagopeningen dan kunnen de ondersteunende links van de oase een waardevolle aan- of invulling zijn.

Informatie Oase nieuwe jaar: 2021

Week 15: Vrij
Vrijheid, misschien wel een van de meest begeerde dingen van het moment, na alle beperkingen die ons zijn opgelegd door de coronapandemie. Je merkt het in de groeiende onvrede over de geldende maatregelen. De drang naar vrijheid is de voedende factor.
Ons land wordt van oudsher wel een onderdeel van ‘het vrije Westen’ genoemd. ‘Vrijheid, gelijkheid en broederschap’ is de slogan van de Franse Revolutie, die nog altijd naklinkt in onze geschiedenis. Maar is die vrijheid dan zo duidelijk bereikt? Zijn er niet heel wat mensen, die gebukt gaan onder moeilijke economische omstandigheden? Zeker nu…
Vrijheid is een lastig begrip, want vrijheid heeft consequenties. Alleszins de moeite waard om er een week lang met de leerlingen bij stil te staan!
Een greep uit de onderwerpen die deze week aan bod komen:
  • Het weer laat het nog niet altijd blijken, het is toch echt lente. Nu het langer licht is en de temperaturen zo nu en dan stijgen, willen we meer naar buiten. Maar helaas: de maatregelen zitten weer in de weg. Het gedicht gaat over de kooi waar we ons in bevinden tijdens de coronacrisis.
  • Het is niet fijn om altijd te moeten doen wat een ander zegt. Maar hoe voelt het als je eigenwijs altijd maar het tegenovergestelde doet van wat mensen verwachten? Deze week gaat het verhaal over de wind, die zich niets liet opleggen door de weerman.
  • Vrijheid is niet vanzelfsprekend, ook niet als je in een democratisch land woont. Rawi legt in de rubriek Wereldreligies uit waarom het begrip ‘vrij’ voor hindoes een beladen onderwerp is. 
  • Naarmate je ouder wordt, veranderen je vrijheden. Weten uw leerlingen welke regels gelden bij verschillende kinderleeftijden? Speel samen een korte quiz bij de doe-opdracht.
  • Myrna zit dromerig In de klas, want ze is verliefd. Yunus en Reza vinden verliefd zijn maar niks, volgens hen raak je dan namelijk je vrijheid kwijt.
  • In de Bijbel rubriek volgen we deze week Mozes, de man van de bevrijding uit Egypte. Het gaat onder andere over hoe God zich aan Mozes liet zien bij de brandende bramenstruik. En over hoe hij voor water moest zorgen, voor het bevrijde volk. Zou God hem opnieuw helpen?
  • Zingend kan een gevoel van vrijheid geven. Dat gold ook voor Paulus en Silas. Het gaat in de rubriek Bijbel & wereld onder andere over hun verhaal. Hun lichamen waren gevangen, maar hun stem en geest waren vrij. Ook gaat het over hoe belangrijk het is om hoop en perspectief te hebben, zoals Jezus ooit zei. Maar voor mensen die levenslang gestraft zijn, zijn er weinig vooruitzichten.
  • Vogels worden in muziek vaak gebruikt als symbool van vrijheid. Mijke geeft een paar voorbeelden in de rubriek Wereld. Henok legt uit dat je in Kenia het ziekenhuis mag pas verlaten als je de behandeling volledig hebt betaald. En dat kan soms best lang duren, met alle gevolgen van dien.
  • Net als veel andere jongeren, voelde Marie-Julie zich verre van vrij tijdens de strenge lockdown. Aukje is dankbaar dat ze in een land woont waar je je mening mag geven, maar Judith vindt dat je soms te ver kunt gaan in de vrijheid vnan meningsuiting.

 

Week 16: Schuldig?
Er gaat van alles mis. Niet alleen in de ‘grote’ wereld, maar ook in ieders persoonlijk leven. Soms zelfs met de beste bedoelingen.
Een woord valt verkeerd – om over rotopmerkingen maar te zwijgen. Je schiet tekort tegenover een vriend of vriendin. Je maakt fouten en verkeerde inschattingen. Kun je daar dan iets aan doen? Je bent toch ook maar een mens? Ben je echt schuldig aan wat er fout gaat?
En al die problemen in de wereld: ziektes, ongelukken, misbruik, racisme, discriminatie, milieuvervuiling, de plastic soep… Moet je je schuldig voelen over dingen, waar je zelf niet heel veel aan kunt doen? Hoe zwaar drukt alles op onze schouders?
Een greep uit de onderwerpen die deze week aan bod komen:
  • Hoe groot is onze individuele invloed op zaken die misgaan in de wereld? Het gedicht gaat erover of je je schuldig moet voelen over de minder mooie kanten van het leven.
  • Als je klachten hebt, moet je thuisblijven. Maar wat als je een belangrijk repetitieweekend met je orkest hebt? In het verhaal is dat precies het dilemma van Minke en Elise en zij gaan hier verschillend mee om.
  • In de rubriek Wereldreligies legt Halima uit dat er binnen de islam onderscheid wordt gemaakt tussen een conflict en een zonde. Het een kun je zelf oplossen, maar voor het ander moet je Allah om vergeving vragen.
  • Waar denken uw leerlingen aan bij het woord ‘schuldig’? Maak bij de doe-opdracht gebruik van Mentimeter om alle associaties te verzamelen. Welke woorden springen eruit?
  • Jessie voelt zich schuldig, als hij In de klas voor problemen zorgt. Tegen beter weten in, houdt hij zich namelijk niet aan de regels die gelden in het technieklokaal.
  • Jozef heeft dankzij zijn tien broers een zware jeugd gehad. In de Bijbel rubriek gaat het over het moment waarop hij na lange tijd zijn broers tegenover zich heeft staan. De rollen zijn inmiddels omgedraaid en de broers moeten hard werken om aan te tonen dat zij zich niet schuldig maken aan spionage. 
  • Schuldgevoel is heel onaangenaam, maar misschien ook noodzakelijk. In Bijbel & wereld gaat het hier onder andere over. Want stel dat je iets verkeerd hebt gedaan en je voelt je er helemaal niet schuldig over? Ook gaat het over financiële schulden en hoe die je leven kunnen beheersen. In oude bijbelse wetten staat dat mensen elkaar elke zeven jaar hun schulden kwijt moeten schelden. Zou dat in de huidige tijd ook een oplossing zijn?
  • Winnen met Monoply, wie wil dat nou niet? Liesbeth vertelt in de rubriek Wereld dat zij zich altijd een beetje schuldig voelt als ze gewonnen heeft. Ingrid vraagt zich af waarom sommige misdadigers zich niet schuldig voelen over hun daden.
  • Janne legt in de jongeren rubriek uit dat zij zich soms juist onnodig schuldig voelt. En dan is het lastig jezelf te overtuigen dat dit helemaal niet nodig is. Akkelina is benieuwd of je je ook schuldig moet voelen als je per ongeluk iets verkeerd doet en George mijmert over de soms egoïstische acties van voetballer Neymar om te kunnen winnen. Zou hij zich daar schuldig over voelen?



Je bent uniek:

 

Vooroordelen:

Duurzaamheid:

Migranten:

 


Klik hier voor nog meer inspiratie voor de dagopeningen.

Heb jij een bijdrage in de vorm van tekst of filmpje? Laat het weten!